- en del af Odsherred Kommune
Kostpolitik

Kostpolitik for Børnehuset Regnbuen/Alternativt: Mad i Børnehuset Regnbuen

 

I Børnehuset Regnbuen har personale og bestyrelse i fællesskab udarbejdet en vejledende kostpolitik, der bl.a. omhandler det mad vi tilbyder i Regnbuen, børnenes madpakker og afholdelse af fødselsdage. Vores kostråd er bygget op omkring de officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen. Vi vil gerne opfordre Jer forældre til at bakke op om Regnbuens kostpolitik, så vi i fællesskab kan give jeres børn de bedste betingelser for en sund, aktiv og lærerig hverdag.

 

Kosten er af stor betydning for børnene udvikling, trivsel og helbred. Regnbuen er en idrætsinstitution, hvor børnene meget af dagen er i gang og i bevægelse; en dagligdag der kræver masser af energi. Denne energi skal bl.a. komme fra det dit barn spiser og derfor er det ekstra vigtigt, at vi i Regnbuen tilbyder god sund kost og at barnets madpakke er sund og varieret.

 

Barnet har ikke brug for fødevare med tomme kalorier. Mængden af mad barnet skal spise for at dække energibehovet bliver for voluminøst og der er ikke plads til det sunde.

 

Derfor fraråder vi:

-       Kiks / småkager / kage

-       Smoothie (medmindre det er 100 % frugt)

-       Mælkesnitte

-       Chips

-       Slik / chokolade.

 

Regnbuen serverer

Regnbuen følger de officielle kostråd. Her anbefales det bl.a at børn i vuggestuealderen ikke får tilsat sukker, og at sukkermængden begrænses til et minimum for børnehavebørn. Det betyder i praksis at vi altid drikker vand til måltiderne og når der er fest, serverer vi sund festmad.

Desuden drikker vi økologisk mælk til morgenmaden og vælger økologiske og danske produkter i det omfang økonomien tillader.

Vi tilbyder morgenmad til de børn der kommer inden kl 7:45. Der er som regel havregrød, (hvor vi betragter sukker som krydderi) surmælksprodukter, grovboller, ost, smør, mælk og frugt.

Om formiddagen får vuggestuebørnene brød og frugt, børnehavebørnene får rugbrødshapsere.

Om eftermiddagen kl. ca 14 tilbydes årstidens frugt og grønt samt brød/kartofler/pasta.

Til frokost spiser børnene madpakker, som de har med hjemmefra.

Madpakker og fødselsdagsmad

Følgende er tænkt som en inspiration til dig som forælder, der gerne vil have gode og sunde ideer til barnets daglige madpakke eller måske til sjov og anderledes fødselsdagsmad. Se den som et supplement til dine egne gode ideer og husk: Kun fantasien sætter grænser for, hvad der skal i madkassen og på fødselsdagsbordet.  

En sund og varieret madpakke

Madpakkehånden er en enkel huskemodel, udviklet af Sundhedsstyrelsen, for hvad der skal i en sund madpakke. Her er mad fra 5 madvaregrupper, én til hver finger.

Madpakkehånden består af:

•      Brød -rugbrød og/ fuldkorn (se efter nøglehuls- eller fuldkornsmærket)

•      Pålæg -kød, ost eller æg

•      Fisk- mindst én slags fiskepålæg

•      Grønt -gnavegrønt, salat eller pålæg

•      Frugt -det friske og søde

Forslag til brød/korn -vælg altid fuldkornsvarianter

•      Rugbrød

•      Minirugbrød

•      Rugfler

•      Ciabatta

•      Grovflutes

•      Fladbrød

•      Groft franskbrød/toastbrød

•      Knækbrød

•      Pitabrød

•      Bagels

•      Tortillawraps

•      Pandekager, uden sukker

•      Kogte pastaskruer

Forslag til pålæg

•      Frikadelle

•      Kalkunbryst

•      Kylling

•      Leverpostej

•      Bønnepostej

•      Pølse – spege-, kød-, wiener- etc.

•      Skinke

•      Ost -skive-, smørre- feta etc.

•      Æg -hele, skivede eller æggesalat

Forslag til fiskepålæg -godt pakket ind for sig

•      Torskerogn

•      Sildepostej

•      Makrel

•      Røget laks

•      Røget torskelever

•      Fiskefrikadeller

•      Rejer

•      Tun (ikke til vuggestuebørn)

Forslag til grønt -som pålæg, pynt eller skåret i gnave-stave/stykker der er lette at holde

•      Agurker

•      Asparges

•      Avocado

•      Bladselleri

•      Blomkål

•      Bønner

•      Gulerod (revet fint/kogt til vuggestuebørn)

•      Kogt kartoffel

•      Kinaradiser

•      Minimajs

•      Kogt majskolbe

•      Radiser

•      Peberfrugt

•      Tomat

•      Salatblade

•      Squash

•      Sukkerærter

•      Ærter i bælg

•      Bagte rodfrugter

•      Hummus, som dip eller pålæg

Forslag til frugt -et sødt friskt pust

•      Banan

•      Pærer

•      Kiwi

•      Bær

•      Appelsin

•      Melon

•      Blommer

•      Æbler (revet/mos til vuggestuebørn)

•      Vindruer (halveret på langs uden sten til vuggestuebørn)

•      Usaltede nødder (ikke til vuggestuebørn)

•      Figen/frugtpålæg

Rester fra aftensmaden -vækker begejstring og giver variation

•      kogte pastaskruer/pastasalat

•      små kolde kartofler

•      pølse

•      kyllingelår

•      rejer

•      et stykke pizza

•      frikadelle

•      råkostsalat

•      madtærte

•      pitabrød eller pandekage m. fyld

 

Appetitvækker

En madpakke har til formål at give kræfter til leg og læring og vores erfaring viser at der er størst chance for den bliver spist, når den er alsidige og indbydende – men hvornår er en madpakke indbydende for et 0 – 6 årigt barn?

 

•      Når madpakken er overskuelig og nem for barnet at gå til

•      Når det er nemt for barnet at spise mad, der passer til håndens størrelse

•      Når hver enkelt mad eller tilbehør er pakket ind hver for sig så saft og andet ikke løber sammen

•      Når maden ligger i en rummelig madkasse så det ikke bliver trykket og tværet ud

 

Mange børns appetit, kan variere en hel del i takt med de vokser. Nogle dage spiser de meget, andre dage næsten ingenting. Det er vigtigt at madpakken hver dag passer til den gode appetit, der må hellere være noget retur end at barnet ikke bliver mæt.

 

Hvis I som forældre gerne vil gøre noget særligt ved madpakken, kan I lægge små ”sunde” overraskelser i som en kærlig hilsen hjemmefra. Det behøver ikke være dyrt, besværligt eller hver dag. Det vil uden tvivl bringe lykke hos børnene.

 

Ideer til små overraskelser

•      En pæn serviet

•      En tegning af et lille hjerte

•      En sløjfe om madkassen

•      Et klistermærke

•      Bær efter årstiden

•      Frugtsalat

•      Frugtstang/pålæg

•      Grissini

•      Knækbrød

•      Oliven

•      Ostestave eller ostetern

•      Pandekage, fx smurt med smørreost

•      Popcorn (ikke til vuggestuebørn)

•      Tørret frugt f.eks. abrikoser, dadler, figner

•      Usaltede nødder (ikke til vuggestuebørn)

•      Yougurt, naturel m müsli eller frugtmos

•      Ærter

Fødselsdage i Vuggestuen

(Se fødselsdagspolitik)

 

Fødselsdage i Børnehaven

(Se fødselsdagspolitik)

 

Forslag til sund festlig fødselsdagsmad -se opskrifter på vores hjemmeside

•      Frugtstykker på grillspyd, opsat flot fx i en halv melon som pindsvin

•      Grillspyd m frikadeller, agurk, pastaskruer, peberfrugt

•      Kagemand/kone/dødningehoved af grovbolledej pyntet med lidt glasur/mørk smeltet chokolade/tørret frugt

•      Frugtsalat

•      Grissini/grøntsager m dip -fx yoghurt-tomat/guacamole/hummus

•      Dadel-kakaokugler

•      Pizzasnegle

•      Æble-kanelsnegle

•      Pølsehorn

•      Minipizzaer -fx af pitabrød m tomat/ost/ananas

•      Popcorn (ikke til vuggestuebørn)

 

* Dadel-kakaokugleopskrift

100 g dadler                                                                 

2 spsk kakao uden sukker

2 dl havregryn

1 dl vand

kokosmel

 

Alle ingredienserne blendes sammen i en foodprocessor til en ensartet masse som trilles til kugler og rulles i kokosmel.

Kostpolitikken er udarbejder i foråret 2016 og godkendt af personale og bestyrelse.